130 elever fra Nyborg Kommunes 3. klasser dystede i kørsel med lego-robotter på Birkhovedskolen. En teknologi, som også vinder frem på skemaet.
Nyborg: 3. klasses elever fra fire af kommunens skoler slap robotterne løs på Birkhovedskolen, som tirsdag inviterede til robotstævne under WRO - World Robot Olympiad.
Med sig havde eleverne robotter, som de selv har konstrueret hjemme på de respektive skoler. Her har de unge foretaget testkørsle,r og nogle har også programmeret deres robotter til opgaverne i forvejen.
- De har arbejdet med teknologi-forståelse hjemme på skolerne. Og de har konstrueret og øvet med deres robotter, inden de kom til stævnet i dag, fortæller lærer Lene Hansen fra Birkhovedskolen.
Forståelse for robotter
Ved fem borde med testbaner blev eleverne i hold kaldt frem til deres kørsler på skift. Bevæbnet med tablets og bærbare skulle de løse en række opgaver på maksimalt to minutter. De skulle blandt andet aflevere tre skolebørn med hjælp fra den lille robot på fire hjul med motor og bygget af lego-klodser. De skulle hente en frugtkurv og samtidig undgå forhindringer undervejs på banen.
- Målet er at få gang i programmering på skolerne, at give eleverne en forståelse for teknologien, men også at mødes på kryds og tværs skolerne imellem, påpeger lærer Laila Bo Muhs fra Birkhovedskolen om dagens formål.
Eleverne fragtede skolebørn og passerede forhindringer undervejs på banerne. Kun få nåede hele turen, hvor målet var at dirigere robotten ind i ladestationen midt på banen.
Strategi og sammenhæng
Dommerne havde det sidste ord. Og her var både lærere og ældre elever inde over, når det samlede indtryk skulle bedømmes. Det bygger ikke bare på klodser og de komponenter, som er brugt til at konstruere robotten - men også på, hvor godt eleverne forstår sammenhænge mellem komponenter og kørsel på banen.
- Har holdene en strategi, og hvor godt forstår de den strategi, der er valgt for at opnå point på banen, supplerer Laila Bo Muhs.
Og for at det hele ikke skulle gå op i robotter, så var den virkelige verden lige uden for de fem borde. Når de 9-10 årige ikke var i gang med at styre robotteknologien, så var der plads til motion og bevægelse i det fri.
Dagen sluttede med, at der blev kåret et vinderhold ved hvert bord.